6 frågor till #Challenge21K-coachen Lisa Beskow | Runner's World
Lopp / Challenge 21K

6 frågor till #Challenge21K-coachen Lisa Beskow

  Foto: Luca Mara
26 okt 2017

Nu söker Runner's World dig som aldrig tidigare sprungit en halvmara. #Challenge21K kallar vi utmaningen där 21 tjejer ska coachas av den tidigare elitlöparen Lisa Beskow och sedan ta sig an det nya loppet Tjejmilen 21K. Vi frågade Lisa om hennes coachfilosofi - och om hon kommer springa loppet i april.

Lördagen den 21 april 2018 är det på premiär för Stockholms nya halvmara som ersätter Womens Health Half Marathon, Tjejmilen 21K. Samma sköna stämning som vanliga Tjejmilen – men dubbelt så långt! Runner's World i samarbete med Tjejmilen 21K söker nu deltagare till vår satsning #Challenge21K. Nu söker vi 21 tjejer som aldrig tidigare sprungit en halvmara, och som vill utmana sig själva och coachas av den tidigare elitlöparen Lisa Beskow fram till loppet. Du som blir utvald får förutom skräddarsydd coachning också startplats, utrustning med mera.

Läs mer om utmaningen #Challenge21K och hur du ansöker här!

Vem är Lisa Beskow som löpare och coach?
– När jag började med löpning var det på en gång tävlingslöpning som gällde. Då var jag 13 år gammal och framförallt blev jag specialiserad på sträckor från 800 meter upp till 5 kilometer. Under några år hann jag samla på mig ett antal SM-medaljer och jag fick även dra på mig blågula kläder under den perioden. Mitt sista SM gjorde jag 2013, och efter det la jag tävlingsskorna på hyllan. Så nu ser jag mig som en pensionerad tävlingslöpare, som fortfarande älskar att springa och som fortsatt vill hålla en för mig bra nivå. Men det jag verkligen brinner för nu är att förmedla löpning till andra personer. Jag har fått så många fina ögonblick genom löpningen, så nu vill jag att andra också ska få ta del av allt det fantastiska som löpningen kan ge.

Vad tycker du om Tjejmilen 21K som nytt lopp?
– Jag tycker att det är jätteroligt och bra att loppet kommer till. Ända sedan jag började coacha så har ett av mina största mål med löpningen varit att göra det tillgängligt för så många som möjligt. Tjejmilen är precis ett sådant lopp som alltid har känts väldigt tillgängligt, där tjejer på alla olika nivåer och åldrar springer tillsammans. Loppdelen har känts väldigt välkomnande för alla. Därför tycker jag det är så roligt att Tjejmilen blir ett halvmaraton också, för jag tror många tjejer är lite rädda för sträckan, men genom att man överför den välkomnande Tjejmilenkänslan kommer fler att våga ta sig an utmaningen. Många kommer känna och upptäcka att det faktiskt både går och är en kul utmaning, med en härlig känsla efteråt att man klarat det.

Vad krävs det då för de tjejer som vill ta sig an Tjejmilen 21K?
– Som coach tror jag de allra flesta människor klarar springa ett halvmaraton, men det kommer krävas lite mer förberedelser än inför ett kortare lopp. Så man ska ha respekt för sträckan, men om man får förbereda sig under lite längre tid är det fullt möjligt för de som tidigare sprungit lite och nu vill testa på att springa längre.

Vilken är din filosofi som coach och hur kommer det återspeglas till de 21 tjejer du nu ska coacha i #Challenge21K?
– Jag tror på variation och jag tror på kontinuitet. De två ingredienserna leder till glädje i träningen vilket är det absolut viktigaste. Med variation menar jag att man kan förvänta sig många olika typer av träningspass, som kommer ge inspiration och som kommer göra att man tar till sig träningen och blir starkare.
När det kommer till kontinuitet är det viktigt att man börjar på en nivå som är anpassad och lagom för individen. Genom att klara träningen växer självförtroendet och det blir kul att genomföra den varierade träningen. Att det är kul och att man känner framsteg borgar för att man verkligen håller i och får den viktiga regelbundna träningen.

Variationen i träningen, är det inom löpningen eller kan man förvänta sig andra pass också?
– Ska man springa lopp är det givetvis viktigt att träningen består av löpning, men jag tror också väldigt mycket på alternativträning. Det är viktigt att skapa en så allsidig kropp som möjligt, där man har rörlighet och styrka för att kunna springa med en bra teknik. Bålstyrka och viss benstyrka hjälper till så att man håller hela vägen till mål, och sen mår man bra både fysiskt och mentalt av att byta ut vissa av löppassen mot annan form av träning.

Hur är det med din egen löpning, ska du springa premiärloppet av Tjejmilen 21K?
– Jo, jag håller i gång min löpning och jag tänker självklart springa loppet. Jag har sprungit halvmaraton tidigare som coach, och det tycker jag är väldigt roligt, och det är det jag ser fram emot att göra även i Tjejmilen 21K. Jag har inte bestämt vilken tidsmål jag ska ha i loppet, utan det beror på hur gänget som kommer med i #Challenge21K siktar mot. Men jag hoppas kunna vara med och peppa några även under loppet och samtidigt uppleva loppet själv.

Läs mer om #Challenge21K och hur du ansöker här! 

 

 




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiofem med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-11-01 09:54   Anna-Karin Nygårds

Jag har som max sprungit tjejmilen en gång. Min vardagliga löprunda hamnar på max 6,5 km. Skulle gärna testa halvmaran och personlig coaching lockar såklart för att få upplägget med att komma iväg. Jag älskar att få springa ute i naturen!

 

2017-10-26 08:37   Karina Göransson

Hej Jag är en kvinna på 52 år, vilken jätterolig utmaning detta verkar va :-)
Jag springer, men det är väldigt sporadiskt, jag skulle verkligen vilja få det till en vardaglig vana. Vilken dröm att bli coachad av en elitlöpare, det vill jag verkligen. Få råd och tips om hur vad man ska tänka på och få ett upplägg att följa inför loppet, skulle vara så kul. Därför hoppas jag på tur att det blir jag som blir den lyckliga vinnare.

 

2017-10-26 08:21   Anna Hagelin

Hej, har sprungit halvmara tidigare men sedan ett par år har det krånglat rejält med skador och sjukdomar. Känner mig som en nybörjare igen!

 

Mest lästa just nu



Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Få vårt nyhetsbrev!




Boka in en fullmatad träningsdag med Lisa & Mårten den 18:e mars!

Söndagen den 18:e mars bjuder vi in till en maxad träningsdag tillsammans med Lisa Beskow och Mårten Nylen. Det blir inspirerande föreläsningar, varierande träningspass, lunch och en sportväska med goodies från Sportamore. Boka din plats redan idag!