Öka din funktion (det är roligare än det låter) | Runner's World
Wellness

Öka din funktion (det är roligare än det låter)

20 feb 2018

Visste du att du blir starkare om du blir smidigare? Hur det hänger ihop? Jo, vi ska räta ut frågetecknen.

Det duger ju inte att bli stark som en björn och stel som ett kylskåp. För hur tror du att kroppen mår då? Och missförstå mig rätt här, jag säger inte att man måste vara vig, det är inte det rörlighet handlar om, utan snarare att bli elastisk och smidig i leder och muskler och stark i ytterlägena. Var det svårt att hänga med? Ok, vi tar det lite långsammare.

Många sätter likhetstecken mellan rörlig och vig, och så kan man väl tolka det. Men frågan är hur mycket nytta man har av att vara just vig. Vad ska du ha det till, förutom att kunna flasha dina spagatskills på fest? Då är det bättre att prata om mobilitet och funktion i din rörlighet. Målet bör vara att vara stark i ytterlägena, för visst är det bra att ha ett stort rörelseomfång, alltså elastiska muskler och leder, det kan göra dig starkare genom att du kan komma djupare in i dina övningar, men minskar också risken för att skadas om du råkar hamna i ett sådant ytterläge även om det inte var meningen. Dessutom blir musklerna starka i flera lägen och djup, vilket också gör dem slitstarka.

Man blir, som du säkert förstår, inte stark av att bara stå och hänga i en stretch, du bör jobba dynamiskt och kunna fjädra tillbaka från ytterläget och sedan tillbaka. Bromsa och fjädra tillbaka, det är det vi vill se här. Gå in och ut ur stretchen med hjälp av de musklerna som du stretchar så att de sträcks ut och sedan spänns. Det är så de blir elastiska, både flexibla och stabila. Om du till exempel går ut i ett djupt utfall ska du kunna komma tillbaka upp utan att sätta i händerna. Du ska känna att du kan gå ner i utfallet, bromsa rörelsen och sedan fjädra tillbaka från botten – som ett gummiband.

Om du är väldigt stel kan det vara otroligt svårt att känna sig elastisk och fjädrande – det kan vara det sista du känner dig som. Men ge inte upp! Precis som att du kan bygga upp styrka kan du förbättra din mobilitet och bli fjädrande.

För mig har rörlighet, mobilitet, funktion och smidighet varit tätt sammanknutna – att enkelt och starkt kunna flytta kroppen mellan olika positioner och lägen, till exempel som i övningen nedan.

Och glöm inte att kroppen består av mer än ben och höfter, vilka brukar vara mångas fokus när man pratar rörlighet. Hur har du det med axlarna? Bröstryggen? Här bjuder vi på en rörelse som jobbar igenom stora delar av kroppen och som kommer att utmana förmågan att röra sig mellan olika positioner. Det kommer fler övningar till ett helt rörlighets- och mobilitetspass som kommer om ett par dagar.

Planka till trebent brygga

Börja i en hög planka på tå och händer. Släpp vänsterhanden och kliv igenom med högerfoten. Sätt i höger foten och vrid upp bröstet och magen mot taket. Pressa upp höften och bröstet och sträck upp armen över huvudet så att du sträcker ut hela framsidan och jobbar med rörligheten i bröstryggen. Tryck till och gå sedan omedelbart tillbaka samma väg och börja om, fast åt andra hållet. Rör dig så lätt och smidigt som du kan.

Gör cirka fem per sida som en del av din uppvärmning.




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextioåtta med siffror i fältet här

Mest lästa just nu



Följ oss

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!




Boka in en fullmatad träningsdag med Lisa & Mårten den 18:e mars!

Söndagen den 18:e mars bjuder vi in till en maxad träningsdag tillsammans med Lisa Beskow och Mårten Nylen. Det blir inspirerande föreläsningar, varierande träningspass, lunch och en sportväska med goodies från Sportamore. Boka din plats redan idag!