Bra kosthållning är när … - Emma Lindblom | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Emma Lindblom


Instagram:_emmalindblom IOC Sport Nutrition Diploma Leg dietist, Reg. Dietitian (USA) Master: Exercise Science

Mest lästa


Bra kosthållning är när …

8 feb 2018
av: Emma Lindblom

Jag sitter på Arlanda och väntar på mitt flyg till Gällivare, jag ska träffa skidåkare på riksidrottsgymnasiet där.

Gruppen bredvid mig pratar mat; vad man ska/inte ska äta/trender etc. Det är inte konstigt att våra idrottsungdomar är allmänt förvirrad över vad som är bra mat.

Vad är bra mat?

Bra mat och kosthållning är när ...

… man har energibalans

… man har näringsbalans

… man har vätskebalans

… man äter varierat

… man tajmar sitt intag så det passar vardag med jobb, skola, träning

… när man gör bra matval så ofta som möjligt

… man njuter av maten man äter

… maten inte skapar stress eller dåligt samvete

… man sitter ned och äter i lugn och ro

… man tuggar maten

… man väljer så naturliga produkter som möjligt, känner du igen ingredienserna?

… man reflekterar över att man faktiskt äter

… man äter 3 huvudmål; frukost, lunch, middag samt mellanmål utefter behov.

... man äter tills man är mätt

... man anpassar sitt energiintag utefter träningen man gör; mer träning = mer mat

... man inte skippar måltider

... man klarar av att vara KÄLLKRITISK ... alla råd/tips/trender är inte för alla.

Man kan äta allt men inte jämt!

God och fin mat:




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttio med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-02-19 19:30   Ulrika

Det känns som att just sista punkten med kritiskt tänkande är så otroligt viktig i dagens samhälle då det kommer nya råd hela tiden om hur och vad man bör äta och vad man ska undvika. Man vill ju äta så hälsosamt som möjligt, men sen måste man ju även tänka på att man som idrottare lever ett mycket mer annorlunda liv än en stillasittande kontorsarbetare som kanske tränar 2-3 ggr/vecka. Precis som du ofta skriver så är balansen a och o, det kan bara vara så svårt att hitta den ibland. Källkritik behövs iofs i de flesta ämnen, och inte bara inom kost, men tyvärr är det en sån sak som de flesta ofta glömmer.

 

Mest lästa just nu



Följ oss

@runnersworldswe

Få vårt nyhetsbrev!




Boka in en fullmatad träningsdag med Lisa & Mårten den 18:e mars!

Söndagen den 18:e mars bjuder vi in till en maxad träningsdag tillsammans med Lisa Beskow och Mårten Nylen. Det blir inspirerande föreläsningar, varierande träningspass, lunch och en sportväska med goodies från Sportamore. Boka din plats redan idag!

Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken