Processmål vs tid och kilometer - var i mål, varje dag! - Ann-Sofie Forsmark | Runner's World

Ann-Sofie Forsmark


Vem: Forever young småbarnsmamma med spretig utbildning som både civilekonom (samt studier i miljöekonomi och miljöteknik), massör, revisor, löpcoach och hälso- o friskvårdskonsult. Efter 11 år i exil i England, Australien och Jämtland är jag en smått ofrivillig Sthlmsbo som letar sig bort från asfalten så fort det går.

Arbetar som hälsostrateg, driver ( i väldigt liten skala) en enskild firma där jag föreläser, tidigare har löpcoachat främst ultralöpare, kostcoachat samt instruerar på workshops och event. Driver podden Health for Wealth om strategiskt hälsoarbete. Därtill arrangerar jag årets GODaste lopp: Tjejmarathon 2016 en gång per år. Det är förstås inte full fart på alla bitar samtidigt utan det växlar under året.


Jag har mycket energi och det får jag genom att vara väldigt noga med att göra rätt saker, jobba smart, ha mycket ledig tid tillsammans med min familj och ta hand om sömn och återhämtning.
Vad jag skriver om: Ultralöpning. Terränglöpning. Bra mat. Yoga. Hälsa. Företagshälsa. Föräldralivet. Välgörenhet.

Motto: Work hard. Do good. Rest and play.

Utmaningar 2017: Under 2016 klarade jag mitt (enda!) prestationsmål inom löpningen; att springa 100 miles under 20 timmar. Inför 2017 vill jag springa med fokus på upplevelselopp men sätter inga specifika mål- om inte andan faller på!

Vill du kontakta mig angående föreläsningar, löpcoachning eller annat? Maila gärna!

Processmål vs tid och kilometer - var i mål, varje dag!

20 feb 2018
av: Ann-Sofie Forsmark

De allra flesta av oss är tidigt drillade i att sätta mätbara mål. Vi ska klara av uppgifter i skolan som sen leder till betyg. Vi ska nå mätbara mål på jobbet. Vi sätter mål om att klara av att springa si och så långt och si och så fort. Vi sätter mål för hur många träningspass vi ska klara av varje vecka och vad de ska innehålla.

Gemensamt för de här målen är att de förstås kräver en plan. En struktur. En strategi.

Det kan vara kul att jobba för dem. Det är underbart precis när man klarar dem. Man är ofta stolt efteråt. Men allt som oftast fastnar människor i att målet är allt och vägen dit är i sig just bara en väg dit.

Fenomenet post marathon depression är ett exempel på detta.Man har varit så uppfylld av att klara det här tuffa målet och så när man väl gör det så känns det tomt. Det är ju över så fort. Det är ju bara en kort stund man faktiskt är i sitt mål. När man inser att man klarar det, precis när man går i mål och därefter och så klingar det av och har just att klara maraton varit ett mål så fanns det ju inte så mycket annat kvar sen.

Att tänka annorlunda runt sin löpning, sin träning och, vilket jag jobbar med i mitt företag, i jobbet kan göra så mycket.

Ett personligt exempel är när jag tränade för att klara 100 miles (16,1 mil) på sub 20 timmar. Så många parametrar skulle stämma då och det var ju, krasst, ganska sannolikt att min mage eller något annat skulle falera just den dagen så jag inte klarade målet. Allt behövde klaffa för att det skulle gå med tanke på hur lite jag ändå tränar och min nivå av löpning.

Därför var ett mål för mig att njuta av vägen till loppet. Njuta av träningspassen, njuta av att vara ute i naturen och njuta av att vara i den processen hela vägen. Nej jag njöt inte jämt men processen dit, vägen dit, var målet och att klara det på sub 20 var liksom bara kryddan.

Därför kom ingen tomhet efteråt. Och det var yay hela vägen. Det var ingen väntan på att få genomföra. Målet var att vara i processen mot att klara 16 mil på under 20 timmar och den processen kunde jag vara i hela tiden.

Precis som du kan vara "i mål" betydligt större del av din träning genom att tänka om.

Om processen är målet så kan du alltid vara på väg. Process ställer sig inte i förhållande till ett uppsatt mål. Det ställer sig i förhållande till var du är idag och vad du kan göra.

Exempel. Du tränar för att klara maraton, kanske på en viss tid. Målet är att följa ett visst träningsprogram där du springer allt fortare och allt längre på vissa pass som du planerat in. Du blir antingen sjuk eller skadar dig eller det kör ihop sig i livet och du får inte till den träning som står på schemat och är inplanerad i progression för att klara ditt mål. Det här är en situation som många känner igen. Såhär blir det ofta. Ofta har man bara ett mål att uppnå och när det blir ouppnåeligt tappar man lätt motivationen för allt som varit inplanerat har ju syftat till att uppnå det här målet.

Missförstå mig rätt nu- jag menar inte att man ska sluta sikta på att klara milen, maran, ultraloppet, tidsmålet eller vad det än är men parallellt med detta tror jag att man kan må jättebra av att ha processmål, genomförandemål, som man alltid kan

1) förbättra sig i

2) Vara "i mål" i

3) Stöttar att sätta andra mål

Processer som goda vanor

De här processerna då, vad är de? Ja det beror förstås på och de kan finnas inom olika områden. Att ta hand o m sin hälsa rekommenderar jag ska bygga på vanor och processer som du har byggt in i din vardag och som kräver lite eller ingen ansträngning.

När det gäller träningen så kan det handla om att, från där du är just idag svara på följande frågor:

1) Hur gör jag migr redo för nästa löppass (sömn, återhämtning, kost, mental förberedelse)?

2) Hur förbättrar jag min syreupptagningsförmåga? (försöka springa fortare, springa längre, springa fler, brantare osv)?

3) Hur förbättrar jag min uthållighet?

4) Hur förbättrar jag min styrka?

5) Hur förbättrar jag min balans och rörlighet?

Det här sättet att tänka utgår från var du är idag. Det finns inget rätt och inget fel. Det blir inte "ja jag orkar ju ändå inte göra en enda backintervall" utan det blir "hur utmanar jag mitt flås utifrån där jag är idag". Och gör du det, så är du i din process och du har också uppfyllt ett mål.

Du kanske sprang långa långpass men blev sjuk och får börja om från kanske halva distansen/tiden? Med processmål gör inte det något för ditt mål är att utifrån där du är idag utmana din uthållighet givet de förutsättningar du har nu. Du siktar kanske mot att komma upp på distansen du hade innan sjukdomen, men det är inte den du jämför din insats mot. Du jämför den mot där du är idag, inte den insats som du kanske tar del av via sociala medier eller som du klarade av för ett halvår, ett år sen.

Du utgår från det enda som faktiskt egentligen går att påverka- där du är just just nu. Inte från något som ligger långt fram i en framtid som påverkas av så mycket utanför din egen kontroll. Men var du är nu, det kan du ha full koll på.

Att känna att man utvecklas, klarar av, rör sig framåt. Det gillar hjärnan! Det möjliggör du genom processmål.

Några frågor att skicka med för att jobba med processmål i din löpning:

  1. Vilka mål är viktiga för dig?
  2. Vilka parametrar är då viktiga för dig? (Snabbhet, uthållighet, styrka, rörlighet osv)
  3. Var är din status nu rörande dessa?
  4. Vilka processer förbättrar dessa parametrar?
  5. Hur kan du få in dem på ett bra sätt i din vardag? (Samma process kan stötta flera parametrar)
  6. Vilka hälsovanor stöttar de här processerna?
  7. Hur ser du till att de vanorna blir enkla att genomföra?

För egen del har jag, utan att springa, orsakat trassel i ländryggen och kan inte sikta på något tids eller distansmål alls just nu. Men jag har bara processmål och de uppfyller jag de flesta dagarna så jag är hyfsat glad ändå. Men längtar efter att kunna anmäla mig till ett lopp och träna för det. Skador är väldigt lärorika och tålamodsprövande!

Lycka till med din träning! // Ann-Sofie

Topptur på Workout Åre 2017. Anmälan släpper på workoutare.se 26/2!




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiotre med siffror i fältet här


Mest lästa just nu



Följ oss

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!




Boka in en fullmatad träningsdag med Lisa & Mårten den 18:e mars!

Söndagen den 18:e mars bjuder vi in till en maxad träningsdag tillsammans med Lisa Beskow och Mårten Nylen. Det blir inspirerande föreläsningar, varierande träningspass, lunch och en sportväska med goodies från Sportamore. Boka din plats redan idag!

Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken